نوشته شده توسط : محمد کمیلی

غیر فعال کردن فایل های پشتیبان اتوکد
برای غیر فعال کردن فایل های با پسوند bak که به صورت اتوماتیک به همراه فایل به وجود می آید در خط فرمان isavebak را اجرا کرده و صفر را وارد می کنیم.

خطای هنگام بازشدن فایل های اتوکد
 
یکی از اشکالات برنامه محبوب اتوکدPRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL PRODUCT می‌باشد این خطا در حین باز کردن فایل برنامه و یا در هنگامprint گرفتن و یا درحال کپی کردن از فایل خراب ایجاد می‌شود که برای از بین بردن این خطا کافی استمراحل زیر را دنبال کنید. برای از بین بردن آن ابتدا فایل را کامل باز می‌کنیم سپس در خط فرمانDXFOUT را تایپ می‌کنیم سپس در پنجره باز شده پروژه را با همان پسوند دادهشده ذخیره می‌کنیم سپس پروژه ذخیره شده را مجددا باز کرده و دو باره فرمانDXFOUT را اجرا می‌کنیم این بار پروژه را با پسوند معمول اتوکد سیو می‌کنیم.
 
فرق طول ژئومتری و طول ژئودتیک در اتوکد

با کمک دستور DIST میتوان هر فاصله ای در محیط اتوکد را به صورت ژئومتری اندازه گیری کرد. ولی اندازه گیری فواصل ژئودتیک با این دستور قابل اندازه گیری نیستند. در طولهای ژئودتیک فواصل به صورت خطوط مستقیم نیستند بلکه طولها به منحنی شبیه هستند. به عنوان مثال فاصله شهر تهران تا بندر عباس در روی یک نقشه جغرافیایی به صورت یک خط مستقیم نیست، بلکه به صورت قوسی هست که بستگی به طول و عرض جغرافیایی این دو نقطه دارد و به کرویت زمین بستگی دارد. در چنین مواردی از دستور MAPDIST استفاده میشود. دقت کنید که این دستور در Autodesk Map فعال میباشد.

کنترل تایپ یک متن با چند سطر در هنگام Dimension گذاری
هنگام استفاده از ابزارهای اندازه گذاری (Dimension) میتوان با تایپ M (مخفف Multi text هست) متن اندازه گذاری را ویرایش کرده و متن دلخواهی را در چندین سطر به آن اضافه نماییم. اگر دقت کرده باشید بعد از این کار تمام متن اضافه شده در بالای خط اندازه گذاری نوشته میشوند.
میتوان در هنگام تایپ کردن از کد های کنترلی استفاده کرد. به عنوان مثال کد X به این معنی است که کلیه متن بعد از این کد باید در پایین خط اندازه گذاری نوشته شود. میتوان با کمک ترکیب این کد با با کدهای دیگر (پیدا کردن سایر کد ها را به خودتون واگذار میکنم...) به راحتی مشخصه های اندازه گذاری از قبیل زنگ، اندازه، محل قرار گیری و ... را تحت کنترل در آورد.

ترسیم یک خط با داشتن زاویه ی خط به صورت درجه ، دقیقه و ثانیه
برای ترسیم خطوط برداشته شده در نقشه برداری که معمولا با درجه ، دقیقه و ثانیه انجام گرفته ، از حالت های معمول نمی توان استفاده کرد. برای این منظور هنگام وارد کردن طول خط و زاویه باید از روش قطبی به شرح زیر استفاده کرد: مثلا برای ترسیم خطی به طول 5 و دارای زاویه ی 26 درجه و 32 دقیقه و 42 ثانیه ، باید به این شکل مختصات را وارد نماییم @5<26d3242" نکته : برای اینکه در اندازه گذاری ، زاویه به صورت 26°3242"نشان داده شود باید ابتدا به مسیر زیر برویم Dimension > dimension style > modify > primary units > angular dimensions سپس از بخش units formatگزینه ی Degrees Minutes Secondsو از بخش precisionگزینه ی 0d0000"را انتخاب کنیم



:: بازدید از این مطلب : 702
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد کمیلی

این دو نرم افزار اتوکد و تری دی مکس بکمک یکدیگر قادر به انجام کارهای فراوانی هستند که نمونه انها را مشاهده می کنید:

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2952
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مهر 1393 | نظرات ()